När utrotningshotade humlor och bin blev en handelsvara

Jag är så upprörd att jag knappt kan formulera min avsvky för det jag sett. Har just tvingat mig att se det lika hemska som oerhört angelägna programmet Bieffekten i svt 1. Alla måste se denna film för att på allvar inse hur oerhört allvarligt situationen är för bin och insekter i det högindustriella moderna industrijordbruket som framtvingats av politiker som vull fria till väljarna med låga priser på livsmedel. Allt annat får kosta men inte maten.
Jag rekommenderar programmet särskilt till alla konsumenter men också till alla jordbrukare som fortfarande fnyser åt ekologiskt jordbruk och som vill fortsätta med det för bin, insekter och miljön så förödande storskaliga gift-och kemijordbruk.
Se filmen och du inser att det krävs en gigantisk omläggning till småskaligt ekologiskt jordbruk med massor av arbetsintensiva småbruk om vi inte ska gå mot en ren katastrof när bin och insekter är utrotade.
Hade aldrig trott att jag skulle behöva uppleva vad som visas i denna film; att bin och humlor blivit en handelsvara, ja rent av en slit och slängvara som bara kastas när pollineringen är över. Ja gode Gud!
Här kan du se filmen: http://www.svtplay.se/video/2062985/bieffekten
Rune Lanestrand

20 Responses to När utrotningshotade humlor och bin blev en handelsvara

  1. f skriver:

    Jag håller med dig, helt fruktansvärt!!!

    Gilla

  2. Rune Lanestrand skriver:

    Budkavlen mot bidöden går vidare. I dag i Dalademokraten. http://www.dalademokraten.se/opinion/insandare/nar-utrotningshotade-humlor-och-bin-blev-en-handelsvara

    Gilla

  3. LCHF och miljön skriver:

    […] Humlor och bin blev en handelsvara, Rune Lanestrand  2014-05-29 […]

    Gilla

  4. […] Källa … https://runelanestrand.wordpress.com/ […]

    Gilla

  5. Christina Johansson skriver:

    Kan bara instämma. Har med flera påtryckningar (utan resultat) försökt få en insändare om GMO publicerad i vår morgontidning, SLA. Verkar som frågan tystas ned:(

    Gilla

  6. Kenneth Johansson skriver:

    Så mycket har jag läst om GMO och till det kommer chemtrails samt HAARP, får detta bara fortsätta utan motstånd från vanliga människor , kommer det inte ta många årtionde innan man kommit till läge då det inte går att backa tillbaka och rätta till felet, för då har det kommit ut en orimlig mängd med gifter i naturen.
    I så fall kommer inte människan som art att överleva, och detsamma kommer att gälla för djuren också. Det finns en del bilder på Youtube som visar mycket grava missbildningar som aldrig normalt kan förekomma annars.

    Så även om människan är utdöd om sådär 100-150 år så är det kört långt, långt innan dess. Därför måste protester mm. pågå hela tiden ända tills något händer.

    Den där s.k. eliten eller enormt rika personerna tror att de kan överleva bara de använder vissa tekniska och kemiska saker. Egentligen är de inte så intelligenta, men eftersom de är så rika finns det inga människor som vill säga emot dem, för då blir de av med det välbetalda arbetet.

    Gilla

  7. Maria Nord skriver:

    Positivt att du sprider budskapet, jag ska vidarebefordra din länk. Själv är jag en balkongodlare i Stockholm som älskar humlor.

    Gilla

  8. Rune Lanestrand skriver:

    Har de storfräsare som brukar fnysa åt ekologiskt jordbruk och som vill anpassa/sänka alla miljökrav till övriga länder gått under jorden. De som inte tror att GMO-fritt, ekologiskt jordbruk med höga krav på djuruppfödning är en nisch som kan rädda svenskt jordbruk. Samtidigt som vi får rena livsmedel och en friskare befolkning. Inte minst friskare bönder som från att ha varit den friskaste yrkesgruppen i dag har den största mängden mjukdelscancer.

    Gilla

  9. Anonym skriver:

    Alla som har en trädgård; plantera dragväxter för bin och andra pollinerare. Det gjorde jag, t e x timjan och gurkört, och ni anar inte hur positivt det var att titta på alla humlor och fjärliar som kom på besök. Nu har jag också bokat en bikupa som kommer i Juni, utan den minsta erfarenhet av biodling men på något sätt ska det väl gå.

    Gilla

  10. fotoartpassion skriver:

    Har inte hunnit att titta på den ännu, men har lagt in den på Facebook för att titta på den senare… såg en liten stund och det är skrämmande och deppigt verkligen!

    Gilla

  11. Björn Carlsson skriver:

    Jag såg programmet!

    Det är klart att människosläktet är fullt kapabelt att ta död på sig själva, kanske inte direkt, men med lite omvägar som det som visas i programmet.
    Jag skulle vilja ha en uppföljning av dom Svenska odlare som är med, och höra deras tankar om det dom håller på med, och om allt handlar om pengar.

    Kommer att lägga ut länk till programmet på min FB sida, men allvarligt talat tror jag inte att någon bryr sig, det är viktigare för dom att det finns tomater till salladen året om

    Skriver samma sak som många före mig

    ”Först när det sista trädet huggits ner, den sista floden förgiftats, den sista fisken fångad, kommer den vita mannen att förstå att man inte kan äta pengar.”

    Gilla

    • Rune Lanestrand skriver:

      Gå gärna in och kommentera på Lantbrukare som fått nog, där jag lagt in samma text.
      https://www.facebook.com/groups/146087782218492/288636161296986/?notif_t=like

      Gilla

    • Det där sista är en stor visdom! Men hur många idag tänker någonsin på något annat än hur mycket pengar jag har tjänat denna veckan. Det är nog så att det är kapitalet som styr människorna idag inte tvärtom! Detta kommer med all säkerhet att leda till vår undergång, om en hundra hundrafemtio år sådär!
      Kapitalismen är den nya religionen och den böjer sig de allra flesta för. Habegäret o egoismen. Att bara tänka: ”jag vill ha det bekvämt o bra här o nu”. Så går valserna man kan bara titta på och lyssna på folk omkring sig, Finns inte många som bryr sig om ifall våra efterkommande har nånstans att leva. De som kommer in på sådana ställen som Runes Blogg hör ju förstås till undantagen från det gängse lämmeltåget. Bara att titta på utbudet i TV 90% trams! Allt för att folket inte ska bry sig om sin egen omvärld och vad som håller på att hända! Tycker nog man kan hitta paralleller med vad som hände innan romarriket föll! Det är ju riktigt allvarligt för det är ju inte bara det politiska spelet som går överstyr utan hela vår livsmiljö!

      Gilla

  12. marianne nilsson skriver:

    Rune! blev lika upprörd som Du – dels över det industriella jordbruket och följderna av det – dels att även svenska odlare använder sina ”köpta” humlor som slit-och slängvara. Bra att den här filmen visas, vi måste vakna upp. /Marianne

    Gilla

    • Rune Lanestrand skriver:

      Ett mot både människor, djur och natur ohållbart industrijordbruk som tvingats fram av politiker som vill ta poäng på att erbjuda väljarna billiga livsmedel.

      Gilla

  13. Morgan Larsson skriver:

    Rune

    Jag håller med dig, detta är fasansfullt. Fattar man inget eller är det bara pengar som styr, ja så är det tyvärr. Vad händer sedan när dess djur är utrotade? Ja just de!

    Morgan Larsson

    Gilla

Lämna en kommentar