Det finns en utbredd oro bland väljarna

när det gäller hur Sverige ska klara av att hantera flyktingkrisen. En majoritet tror inte ens att vi kommer att klara av att hantera de flyktingar som hittills har kommit till Sverige. Detta visar en opinionsundersökning som Novus har genomfört på uppdrag av SVT Nyheter.
Jag vill inte sticka under stol med att jag tillhör den majoritet som är orolig över utvecklingen. Jag måste också erkänna att jag, även om jag försöker vara optimist, tillhör de 55 procent av väljarna som inte tror att Sverige kommer att klara av att hantera de flyktingar som hittills har kommit till landet.
Vad grundar jag då min oro på som främst gäller barnbarnen? Mina och alla andras. Ökat våld som kommer med det segregerade samhälle med ett låglöneproletariat som blir följden när det redan är ont om arbete. Hur ska man ordna, arbete och integrering. Sverige blir dessvärre mer och mer lik USA med sina stora klyftor.
Min oro grundar sig också på politisk erfarenhet från landsting, region- och kommunpolitik. I de styrelser jag suttit, långt innan flyktingströmmarna tog orimliga proportioner, var det ständigt en plåga med sparbeting.Inom det sociala, sjukvård, skola och äldrevård. Kort sagt de svaga i samhället.Men även underhåll på infrastruktur som vägar, vatten och avlopp sköts framåt i tiden.
Budgetarna ökade men kostnaderna ökade mer. Så det blev aldrig någon riktig förbättring vilket alla som jobbar inom den offentliga sektor kan vittna om. Utbrändhet, sjuktalen och flykten av socialarbetare, poliser och lärare till andra yrken talar sitt tydliga språk. Därför är jag orolig. Klandra mig gärna men jag är verkligen orolig.

Rune Lanestrand

9 Responses to Det finns en utbredd oro bland väljarna

  1. […] Det finns en utbredd oro bland väljarna … klicka här […]

    Gilla

  2. Rune Lanestrand skriver:

    Obegripligt att den politiska vänstern som alltid slagit vakt om vårt trygghetssystem i dag slår sönder det genom sina krav på i stort sett öppna gränser.

    Gilla

  3. Anders Rydén skriver:

    Jag har slutat att vara orolig, det är man när något är ovisst.
    Nu är det mer som om höet var nybärgat och det har börjat brinna i höfläkten
    Man är mer inställd på skademinimering nu.

    Men vi borde fråga oss varför de har varit så angelägna med denna invandring, vissa har nästan varit förtvivlat angelägna.
    Kan det delvis ha med hur vårt pensionssystem är utformat?
    En eventuell framtid med sjunkande bostadspriser?
    Befolkningsminskning som obönhörligen ger en krympande skattebas?

    Gilla

  4. Gäst skriver:

    Jag undrar om flyktingarna själva har noll kronor i sin egen plånbok och/eller på egna konton? Måste dom ha 100% försörjning?

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Jag är också tveksam till om ”flyktingarna” verkligen är utfattiga. I varje falll är dom inte så från början. De har ju betalat dryga pengar till flyktingsmugglarna.
      Det är absolut mest synd om dom stackars människor som tvingas stanna kvar för dom inte har råd att fly, läs kan skaffa fram smugglarpengar. Men den nuvarande regeringen t o m minskar ju på biståndet ! Det parti som pratar mest om mera hjälp på plats är faktiskt det åttonde partiet dvs SD.

      Gilla

  5. Frazer skriver:

    Jag håller med dig Rune .Har de inte lyckats innan så hur skall de få detta att fungera nu???Vad jag inte kan förstå är hur regering och myndigheter kunde låta detta fortgå när varningstecknen fanns redan i början av året.

    http://ledarsidorna.se/2015/11/dags-for-ett-hederligt-blame-game/

    Gilla

    • Anders Rydén skriver:

      Varningstecknen fanns där långt innan.
      Jag tror att den dagen de fick komma hit, inte på grund av sina meriter, utan för att vi skulle ha någon slags bekräftelse på att vi var ett privilegierat folk, började det gå snett.

      Gilla

  6. Britt Jakobsson skriver:

    Det finns pengar i samhället. Det gäller att våga omfördela. Men din oro är befogad eftersom inte ens en röd-grön regering törs omfördela och ta något från dem som har mest.

    Gilla

    • Cavatus skriver:

      Varför ska de som har mest (eller för övrigt alla andra också) tvingas försörja folk från andra sidan världen som kommer hit och vill ta del av kakan? När har svenska folket fått rösta om denna enorma omfördelning av inbetalade skattemedel till folk som inte bidragit med en krona till samhällets uppbyggnad för att se sina eget samhälle ständigt rustas ned??

      Gilla

Lämna en kommentar