Presidentbesök

Söndag förmiddag
Känner en stark, brännande oro
Teraperar mig med att
binda upp tomater och gurka
Hjälper inte
Rensar ogräs
Skördar ärter och böner
Hjälper inte
Sätter mig i salen och tränar på flöjten
Den vackra psalmen Amazing Grace
Inget hjälper
Kommer på att
det är inte bara oro
utan en oändligt stor djup skam jag känner
Skam över att hela det svenska politiska etablissemanget
krälar i smutsen
och rullar ut röda matten
för en massmördare i statlig regi
Allt medan Drönare fegt och i strid med folkrätten dödar ohörda oskyldiga
och de hemska skriken från CIA:s alla hemliga tortyranläggningar
runt om i världen
ständigt gnager i våra samveten
Rune Lanestrand
svd svd dn sr

7 Responses to Presidentbesök

  1. Allan skriver:

    En gammal vis indianhövning lär ha sagt en gång:
    Först när den sista fisken är fångad och när den sista sjön är förstörd, först då inser den vite mannen att pengar inte går att äta.
    Denna förstörelse sker nu i rask takt, och snart är vi där.
    Tänker även på berättelser från äldre samer som berättar hur de i sin ungdom fick lära sig att vara rädda om naturen.”Om vi småpojkar ville visa oss duktiga och kom hem med mycket fisk blev mamma arg. Vi skulle bara ta så mycket som behövdes till den middagen.”
    Nu är det bara tillväxt och alltid mer aldrig nog som gäller.
    Betr politikerna hoppades man ju att miljöpartisterna skulle leva upp till sitt namn. Nu är dom ungefär som alla andra.
    Så är det ju även media som struntar i att rapportera det som inte anses PK. Har t ex inte hört något förut om renkalvar som föds utan tänder.

    Gilla

  2. Det är med skräck o vanmakt som man ser hur stormakter som USA bedriver krig o näst intill total miljöförstöring över i princip hela världen! Jag undrar många gånger i mitt stilla sinne vad dessa maktgalna människor på dessa positioner tror att ska vinna på sitt beteende? För på vägen till totalt herravälde så utrotar de ju hela livet på den här planeten! Vem vill sitta som herre över nåt som är en giftig totalt död planet. Då dör de ju själva. Det finns inga vinnare i ett sånt beteende. Men jag skulle gissa att det är makt o pengar som är drivkraften. Och förmågan att bortse från ett långsiktigt tänkande. Det är skrämmande för man kan se hur allting accelererar för varje år. Många människor lever om som om denna veckan var den sista någonsin. USA är ju det klart ledande landet när det gäller miljöförstöring o energiförbrukning per capita. Skulle tro att de åtminstone är bland de värsta när det gäller vapen också. Och nu har det ju kommit till vår kännedom i resten av världen att vi alla är avlyssnade av ”storebror”.
    Men nåt av det äckligaste är att vår regering kryper fegt för detta imperialistiska land! De bockar o bugar o fjäskar! Fy fa…….

    Gilla

  3. Britt Ingegärd Jakobsson skriver:

    Du skriver vackert och poetiskt om det avskyvärda. Vad kan vi göra? Bara yttra oss på de olika sätt vi kan. Jag målade motiv som Guantanamo I, II och III. Det kändes bra. Jag målade ”Den högstrålande förs bort” efter Fukushima. Vem bryr sig, men det var att sätt att kanalisera känslor inom mig.
    Att ta upp viktiga frågor som Natos övningar i den lokala politiska gruppen (för min del Miljöpartiet) har inte visat sig fruktbart. Det finns en likgiltighet för det som går utanför det närliggande. Vilka som ska stå på listorna får ta stor plats.
    Låt oss fortsätta samtalet.

    Gilla

  4. Rune Lanestrand skriver:

    Det var svårt att skriva detta om Obama. Så sent som vid återvalet hade jag mitt förtvivlade hopp kvar och skrev bl a så här på bloggen; Nu hoppas jag att Obama infriar min och mångas förhoppning om ett fredligare och mer jämlikt Amerika. Med kraftiga besparingar på de monstruösa militärutgifterna. Att han också kan frigöra sig från Bushadministrationens ärvda rådgivare och den reaktionära israeliska lobbyn som har ett alldeles för stort inflytande på USA:s utrikespolitik…. https://runelanestrand.wordpress.com/2012/11/07/nya-forhoppningar-pa-obama/

    Gilla

  5. Allan skriver:

    Glöm inte att han också fått Nobels fredspris!

    Gilla

  6. tillfalligheter skriver:

    Ett ärende som borde vara med på dagordningen: Varför föds renkalvar utan tänder i området öppet för Natos bombövningar i Norrland.
    DU-vapen?
    av en tillfällighet
    Diana

    Gilla

  7. Anne Ringborg skriver:

    jag känner också ett djupt obehag

    Gilla

Lämna en kommentar