Kronprinsessan Viktoria bryter med Bernadotternas neutralitetspolitik

Blev närmast chockad när jag fick se att den i mitt tycke så kloka kronprinsessan Viktoria gett kunglig legitimitet åt kriget i Afghanistan. Det gjorde mig verkligen bedrövad. Jag kunde knappt tro mina ögon när hovet på sin hemsida lagt ut ett riktigt skrytreportage med kronprinsessan iförd hjälm och bombdräkt på besök hos den svensk-finska styrkan i Afghanistan.
För mig som så många gånger framhållit att det var genom Bernadotternas inträde på den svenska tronen som adelns och de svensk/tyska kungarnas eländiga och aggressiva krigspolitik fick ett slut. Äntligen kunde allmogen efter århundraden av meningslöst krigande andas ut och slippa sända ut och förlora sina söner i de ständiga erövringskrigen.
Det är för sorgligt att 200 år av fredlig utrikespolitik, alliansfrihet och svensk neutralitet som grundades av Viktorias anfader Karl XIV Johan nu bryts. En linje som har gett vårt land fred längre än de flesta länder i världen.
För min del och många andra så har jag uppskattat vår kungafamilj för att de med undantag för Gustav V troget hållit fast vid den svenska neutralitetspolitiken. Varför detta avsteg mot en så uppskattad och framgångsrik utrikespolitik? Endast 17 procent av svenska folket stöder riksdagens senaste beslut att skicka ytterligare svenska soldater till Afghanistan.
Man måste fråga sig vilken utbildning kronprinsessan Viktoria har fått när hon avslöjar en så total historielöshet och riskerar inte bara sitt goda rykte utan även kungahusets. Har militärerna i hovstaten helt tagit över utbildningen och styrningen av hovet. Uppbackade av utrikesminister Carl Bildt.
Lägger man till att Kungen och Drottningen nu ska besöka Brasilien och göra reklam för Jas Gripen känner jag inte längre igen Bernadotterna med sin mer humanistiska än krigiska läggning.
Rune Lanestrand.

Lämna en kommentar