Arla sänker på nytt mjölkpriset

 i sin mångåriga kamp för att utrota de svenska mjölkbönderna. Direktörsstyrda Arla har i stället för att gynna svensk mjölkproduktion satsat på att vara ett globalt företag vars grova felsatsningar de svenska mjölkbönderna tvingats betala med lägre ersättning för mjölken.
Nu är det Arlas miljardförluster i Tyskland som ska täckas med sänkt ersättning till de svenska mjölkbönderna. Arlas globala expansion har gått hand i hand med sänkt ersättning till de svenska medlemmarna i Arla.
Den största skadan har Arlas globala felsatsning åstadkommit genom att konsumenterna inte vågar lita på Arlas varumärke. Att det finns en svensk mjölkproduktion och en levande landsbygd är inget som de lönestinna direktörerna i Arla Food skänker den minsta tanke. De blandar och köper mjölk, grädde och ost där den för tillfället är billigast
Hade Arla satsat på svenska mjölkprodukter och struntat i den fåfänga globalismen hade de i dag haft förtroende bland konsumenterna som vill köpa svenska produkter. Och inte importerade från länder med stor användning av antibiotika, GMO-foder och sämre djurhållning.
Arlas svek både mot mjölkbönder och konsumenter måste stoppas medan vi har kvar en svensk mjölkproduktion värd namnet. Konsumenterna kan välja andra mejerier än Arla och på så sätt stödja mjölkbönderna att byta ut både styrelse och ledning i Arlajätten.
Inte minst dess ordförande Åke Hantoft som tillhört ledningen för Arla sedan 1998. 2011 när han blev utsedd till styrelseordförande för Arla Foods högst beslutande organ, Representantskapet. Han har även varit styrelseordförande för branchorganisationen Svensk mjölk som är styrt av LRF som hela tiden backat upp den oerhört misslyckade
globaliseringen.
Rune Lanestrand
Annonser

3 Responses to Arla sänker på nytt mjölkpriset

  1. Rune Lanestrand skriver:

    Arla förnekar sig inte. I årets ”kockrapport” som de själva kokat ihop för att stämma med deras globala eufori lanserar de 12 recept på multimat. Och detta i ett läge där vi måste minska på transporterna som förbrukar 60 procent av all olja. Bönder, glöm havregrynen. Blir sushipizza eller misogröt morgondagens måste undrar Arla förhoppningsfullt. Nästa Arlatrend blir väl elefantmjölk till misogröten.

  2. Rune Lanestrand skriver:

    Nu till Fotskäls mejeri som med sina 175 leverantörer kunde betala mer för mjölken än jätten Arla. Det kunde inte Arla förlika sig med utan ville köpa mejeriet. Men bönder förstod att Arla då skulle lägga ner verksamhet så de sålde inte. Då gick Arla in och plockade russinen ur kakan genom att muta några större gårdar som de gav mer betalt än vad Arla annars betalade och högre än vad Fotskäl kunde betala. Även om det rubbade underlaget så fortsatte F att leva. Bl a var deras berömda Fotskälsost eftertraktad och gav god inkomst. Osten fick de distribuerad genom Riksost där Arla använde sitt inflytande. Bl a skulle F inte få ha sin välkända logga på ostarna längre utan fick bara ett anonymt nummer vilket medförde att försäljningen gick ner drastiskt. Riksost höjde också distributionskostnaderna. Samtidigt spreds rykten om att F var konkursmässigt. Men gick man med i Arla kunde man rädda sina andelar genom att de fick överföras till A. Till slut hade Arla undergrävt ekonomin så mycket att situationen blev ohållbar och Arla fick köpa F. Mycket snart las mejeriet ner och A snabbt rivit inredningen och kört mejeriutrustníngen till skroten. Sedan sålde de lokalerna vidare där köparen fick förbinda sig att aldrig upplåta byggnaden för någon form av mejeriproduktion. Med dessa metoder har Arla slaktat många hundra välskötta mindre mejerier i Sverige och genom stordrift, centralisering, långa transporter och global satsning snart utrotat de svenska mjölkbönderna. Om den nuvarande ledningen för Arla får sitta kvar.

  3. Visst är det lite jobbigt att inte handla Arla produkter, även där finns det Svenska bönder,, men familjen håller med om att LRF-s syn på globaliseringen ligger bakom Arlas agerande. Inget Arla i detta hushållet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: