MRSA-smittade danska gårdar ska offentliggöras

efter att svinuppfödarna i flera rättsliga instanser försökt stoppa en publicering. Bakgrunden är att det vid en kontroll visade det sig att av 48 undersökta grisfabriker var 34 drabbade av den fruktade MRSA-bakterien.

Landsrätten gav först uppfödarna rätt och förbjöd publicering med motiveringen att det skulle skada företagen.

Höjesterätten (Högsta domstolen) i Danmark slår nu i sin dom i stället fast att MRSA-smittade danska gårdar ska offentliggöras. Bl a hänvisar man till yttrandefrihet och allmänhetens rätt till information. Det är viktigt att en intresseorganisation som svinuppfödarnas Landbrug & Fødevarer inte kan stoppa befolkningens rätt till att få veta säger journalisten Kjeld Hansen som har drivit ärendet till Högsta instans.

Meticillinresistenta gula stafylokocker (MRSA) har utvecklat resistens (motståndskraft) mot de penicilliner och penicillinliknande antibiotika (betalaktamantibiotika) som vanligen används mot stafylokockinfektioner. Svåra stafylokockinfektioner kan då enbart behandlas med ett fåtal, mycket dyra intravenösa antibiotika med besvärande biverkningar, till exempel vancomycin. Gula stafylokocker kan också orsaka utdragen lunginflammation, hjärnhinneinflammation och infektion i skelett och leder.

Det finns således starka skäl för att undvika danskt fläskkött. Inte bara p g a smittorisk utan också för ännu vedervärdigare förhållande än i svenska grisfabriker.
Det är konsumenternas snikenhet efter billig mat som håller de vidriga djurfabrikerna, gift- och kemijordbruket under armarna. Välj ekologiskt för djuren, jorden, grundvatten och din egen hälsa.

Rune Lanestrand

5 kommentarer till MRSA-smittade danska gårdar ska offentliggöras

  1. Klas Backlund skriver:

    Fick för 3 år sedan en dubbelsidig lunginflammation orsakad av en MRSA bakterie och låg isolerad på Näl. Läkarna provade olika antibiotika men jag blev bara sämre och började frukta för mitt liv. Efter 8 dagar kom min son med Kollodiallt Silver som han läst om på internet. Jag inhalerade Kollodiallt Silver i mina lungor med hjälp av en sprayer, utan att informera läkarna, på kvällen. Jag drack även en matsked varje timme. Nästa dag var jag feberfri och 3 dagar senare skrevs jag ut från infektionskliniken. Har använt KS nu i tre år och har inte haft den minsta infektion på dessa år. Klas

    • Rune Lanestrand skriver:

      Låter väl fantastiskt. Det är väl inte reklam. Är det fler som har gjort samma erfarenhet av KS. Hör av dig till mig så jag vet om detta är sanning. lanestrand@telia.com

      • Klas Backlund skriver:

        Jag har många personliga erfarenheter från grannar och vänner. Det finns massor av forskning världen runt. Kolla denna facebooksida: https://www.facebook.com/groups/353447591456827/?fref=nf
        Big pharma gör allt för att stoppa KS. De kan inte ta patent då du kan framställa det mycket enkelt hemma i köket. Jag köper av en engelsman som dessutom använder Tessla energi för elen.
        Jag säljer inte men tycker du skall gå in på Inosol som säljer och läsa Anders Sultans många artiklar och föredrag om KS. Astrid Lindgrens barnsjukhus använde silverplåster på brännskador under många år med mycket goda resultat. SVT gjorde ett reportage om detta 2009 men sedan slog censcuren till. Håller för övrigt med dig om det mesta som du tar upp på din blogg. Jag har följt upp dina tankar om frimurarna som du skrev om för länge sedan och fått bekräftat att de nog har ett finger med i spelet när det gäller det mesta onda som sker på vår jord. Med vänlig hälsning, Klas

  2. Rune Lanestrand skriver:

    Glädjande att Unionen med sina 600 000 medlemmar genom sin tidning Kollega hjälper till att sprida kunskap om de stora hälsoriskerna med MRSA-smittat kött som har ett klart samband med djurfabriker och osund uppfödning.
    http://www.kollega.se/valj-ekologiskt-djuren-jorden-grundvatten-och-din-egen-halsa

  3. Anne Ringborg skriver:

    Heder och tack Rune för din uthålliga och med kunnighet grundade kamp för folk-o.djurhälsa och för miljön!

Kommentera

