Vem spionerar SÄPO egentligen på?

Ringde nyligen till Riksarkivet och fick reda på att det fanns en SÄPO-akt på mig. Det var vänner som sagt att du som engagerat dig så mycket mot Vietnamkriget, och för miljön har säkert SÄPO intresserat sig för.
Jag ansåg det för uteslutet att jag som jobbat öppet både partipolitiskt och idéellt mot krig, miljöförstöring och mot den farliga kärnkraften skulle kunna intressera svenska säkerhetstjänst.
Men jodå, det visar sig att av de handlingar jag fått ut började SÄPO spionera på mig 1972 fram till 1995. Om det slutar där är höljt i dunkel.
Av de handlingar jag fått ut framgår att SÄPO tydligen anser att mitt engagemang mot Vietnamkriget, opinionsbildning och demonstrationer mot kärnkraften, att organisera Sveriges Småbrukare och vara redaktör för tidskriften Småbrukaren är samhällsfarlig verksamhet. Så otroligt fånigt att lägga resurser på min person.
I höstbudgeten äskar Beatrice Ask ytterligare 85 miljoner till SÄPO. Det är väl för att följa upp FRA-lagen som innebär att vi är lika övervakade som i det forna östblocket.
Har alltid arbetat öppet och aldrig förespråkat våld. Jag har arbetat både som miljöaktivist och parlamentariker. Har tagit initiativ till ett lokalt parti i min hemkommun Vänersborg för att stoppa en storflygplats. Partiet folkviljan som blev näst störst i kommunfullmäktige. Flygplatsplanerna stoppades. Jag tog också initiativ till Sjukvårdspartiet i Västra Götalands-regionen. främst för att stoppa sammanslagningen av 17 sjukhus till fyra. Det misslyckades tyvärr. Under tiden jag satt i kommunstyrelsen,regionstyrelsen och i regionfullmäktige spionerade SÄPO på mig.
Det måste finnas större ”säkerhetsrisker” än jag.
Bra att socialdemokraterna med Sven-Erik Österberg i spetsen nu kräver att Stasiarkivet öppnas. Kräv samtidigt att de öppnar arkiven över alla svenskar SÄPO har spionerat på.
Det är nämligen så att det mesta fortfarande är hemligstämplat. Jag har i stort sett bara fått ut pressklipp ur SÄPO:s arkiv.
När man säger att man sekretessbedömer materialet före utlämning undrar jag vad som menas med det. Är det i överensstämmelse med riksdagens beslut?
I samband med krav på att Stasiarkivet ska öppnas så kräv samtidigt att de som kan ha misstanke om att de övervakats ska kunna få ut alla ev handlingar om dem.
Jag misstänker på goda grunder att väldigt många krigsmotståndare och personer som arbetar mot kärnkraft och en bättre miljö helt omotiverat finns i SÄPO:s register. Troligen många inom miljörörelsen. Även journalister.
Rune Lanestrand
svd dn svt svd gp dn svd sr svd svd svt sr svt expr dn sr gp svt dn expr

10 Responses to Vem spionerar SÄPO egentligen på?

  1. castoropollux skriver:

    Undrar vilken ”Stasirapportör” som berättade att Bofors villigt kunde sälja ammunition till gränsvaktenas vapen i DDR?
    Fö verkar maktens behov av att kontrollera medborgaren vara sig rätt lik oavsett kostymen de bär…. Det kanske inte ens behövdes en rapportör, det var bara att ringa och beställa…..

    Att det skulle vara farligt att var mot krig ställer ju förespråkarna i ett särskilt ljus.
    Att det skulle vara farligt att vara mot kärnkraft ger samma konklusion angående förespråkarna.
    Skenet bedrar som det alltid gjort.

    Girighet är väl en sjukdom, om inte bara en synd. Sedan ska man inte döma andra efter sig själv, det kan finnas anständiga människor, de är bara inte så vanliga som de andra…..
    Den paranoide ser fiender överallt och det kanske förklarar McCartyismens härjningar. Vad vi skådat är väl biverkningarna av den önskade behandlingen. Doktorn har alltid rätt.
    Diagnosen var att alla som är emot är kommunister, därav likabehandlingen. Det finns rättvisa, den ser bara helt olika ut om man är för eller emot…
    Makten bär inte svärdet förgäves, den är väl med sin egen logik tvungen att använda det, för att behålla makten. Den värsta makten och missbruket har väl sanningen som sin fiende……

  2. Mike skriver:

    Hålla sig på mattan?
    Menas då bolagens piska som man slickar och skapar ekonomiska kriser till förmån till.
    Detta är en tid av öppen kommunikation och du har rätt och säga va du vill i praktiken och f-n vore annars om alla ska gå omkring och tänka på vad dom säger från hjärtat.
    Diskrimineringslagar förlitar sig på att man inte förväntar sig sin medmänniska känna till det maktmissbruk man själv genomlidit.
    Sluta förtrycka folk till tystnad.
    Vilken primitiv metod, vilka är det som sitter och tror det är kalla krigets stazitider allover igen?
    Det är inte medeltiden vi lever i VAKNA Hallo i etern.

  3. Mike skriver:

    Vilket orwelliskt skitsamhälle

  4. Tyvärr så ser vi ju historiskt hur våra företrädare ljuger offentligt !
    Jag menar riksdagsmän förtiger eller förnekar vad som förekommit.

    • Martin Goës skriver:

      De har ett egenintresse i att förtiga eller förneka, nämligen:

      De vill mörka hur korkat de resonerat kring hur de satt SÄPO på den eller den individen – och riksdagsmän som de facto sitter på väljarnas mandat, vill inte för död och pina kopplas samman med pappskallarna på SÄPO!

      Jag ger inte två ruttna lingon för vårt lands säkerhetstjänst. Den är för det första felorganiserad – som en avdelning inom den vanliga ordningspolisen – och för det andra med ett anseende som en återvändsgränd i karriären.
      (Ang. SÄPO:s organisation, se ”Åsikter” av Jan Guillou, Norstedts 1990, rubr. ”Skilj SÄPO från polisen”, s. 219.)

  5. Micael Foghagen skriver:

    Nu är det ju inte S som har tagit initiativet att öppna alla STASI handlingar utan SD….Och det ser jag fram emot.

    • Martin Goës skriver:

      Mycket välkommet initiativ – så får de som blivit oskyldigt anklagade en chans att rentvå sig! Men risken är uppenbar att initiativet blockeras i kammaren enkom för att det är ett SD-initiativ – dessvärre.

  6. Intressant.

    Vi här i Sverige får ”utbilda” oss i att ha samma ”mentalitet” som folken i de forna östtaterna hade.

    Nackdelen med sådant tänk är dock att samhället stagnerar till slut. 😦

  7. sae49 skriver:

    Bra kommentar!!!!!! Men vi får också komma ihåg att säga precis rakt ut vissa saker kan man bli åtalad för, tex förtal, ärekränkning, mm

  8. smabrukartanten skriver:

    Jaha! Undrar hur det står till med demokratin o åsiktsfriheten egentligen. Jag misstänker att man ska nog akta sig för att riktigt öppet säga vad man tänker o tycker så där riktigt från djupet av sitt hjärta!
    Har haft på känn att det är så att myndigheterna håller ögonen på såna människor som inte riktigt håller sig på ”mattan”. Tycker att det kommer fram allt mer det där med en officiell åsikt och en åsikt hemma vid köksbordet. Och när det är på det viset då råder ingen riktig åsiktsfrihet o ingen riktig demokrati heller! Inte enligt min åsikt i alla fall.

Kommentera

