Juholt är girig och ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet

Ytterst får torde tro på Håkan Juholts försäkran att han inte kände till reglerna för riksdagens hyresersättning. Att Juholt som mångårig riksdagsman inte skulle känna till reglerna låter helt enkelt inte trovärdigt.
Det är lite konstigt att så snart en höjdare åker dit så talas det alltid om uppsåt. Det hör man aldrig talas om när småfolket står på de anklagades bänk. Då är det inte fråga om ”uppsåt” som förmildrande omständighet.
Partisekreterare och partikamrater säger att om Inte Juholt blit åtalad så klarar han sig. Men när en högt betald förtroendevald orättmätigt tillskansar sig offentliga medel så är det inte en juridisk frågan utan en politiskt moralisk fråga. Lika illa vilket han blir åtalad eller inte.
Skälv tror jag att Håkan Juholt i likhet med de flesta högt betalda politiker är giriga och ute efter egna personliga fördelar. Tyvärr har jag efter allt fiffel bland höjdarna inom facket, politiken och näringslivet den uppfattningen.
Jag tror inte Juholt är dum. Jag tror han kan reglerna utantill. Han har ju även undervisat partikamrater i ämnet. Jag tror att Juholt är girig och ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet. Rätta mig om jag har fel. Jag undrar på allvar om han har alla politiska hästar hemma.
Rune Lanestrand
gp ab svt gp svd sr sr skd ab svd svd svt skd svt gp gp expr svd dn sr svt ab

10 Responses to Juholt är girig och ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet

  1. Valther skriver:

    Håkan Juhult ”Skurkhult” har bränt alla broar i sitt politiska liv, nu återstår bara att gå. Han kan kanske ha en framtid KRIS ”kriminellas revanch i samhället. Det demokratiska samhället har åter igen blivit fört bakom ljuset av oseriösa partier och deras företrädare inte minst genom Carin Jämtin.

  2. John Bull skriver:

    Behöver verkligen en person med 144 000kr i månaden söka bidrag för några tusenlappar? För mig som är låginkomsttagare är det mycket girigt. Vi vanliga medborgare kan ju inte komma och säga att vi inte kände till reglerna när vi ansöker om något. Bankrånaren kan ju inte komma och bara säga att han ska lämna tillbaka pengarna när han åker fast och tro att han sedan bara ska kunna traska fritt omkring och påstå att han inte kände till lagarna/reglerna.

    • smabrukartanten skriver:

      Jag brukar hävda att ju högre upp i heirarkin man kommer (politiskt eller annat) ju girigare blir dessa personer. Men det gör väl inget det är ju bara skattepengar! (läs ironiskt). Jag håller faktiskt med dig när det gäller storleken på månadslön, då borde man ha råd utan en massa bidrag. Den mannen tjänar i månaden vad jag brukade tjäna på ett år före skatt. Men jag fick inga bidrag till bostad ändå!

      • Rune Lanestrand skriver:

        Dalademokratens chefredaktör Göran Greider sa något riktigt träffande i svt i morse som verkligen bekräftar din tes om att ju högre upp ju girigare tycks folk bli.
        ”Det kvittar vem vi hade valt till partiordförande så hade såna här saker kommit upp efter en tid” sa Greider. Grymt avslöjande.

  3. Jan Mellring skriver:

    ‎”Kostnad för övernattande person
    32 § Om en person som avses i 29 eller 30 § och som inte har rätt till logiersättning övernattar i bostaden, skall logiersättningen för denna tid reduceras till 75 procent.
    Ledamoten skall för sådan övernattning betala tillbaka utbetald logiersättning med 25 procent av 1/30 per dag”
    först utbetalning och sedan återbetalning…

    • Max skriver:

      Bestämmelserna i RFS 2005:9 som du citerar gäller bara riksdagens eget bostadsbestånd. För andra bostäder gäller egentligen bara den luddiga formuleringen ”faktisk kostnad” enligt lagen om ekonomiska villkor för riksdagens ledamöter. Och som jag uppfattat det är praxis att ”faktisk kostnad” för en utav två personer sammanboende i en bostad är lika med… hälften.

  4. gold51 skriver:

    Den stora ledare har en sambo som är dömd för att ha lurat sin arbetsgivare. Det deras normala beteende. Är det så konstigt?
    Sluta prata om uppsåt !

  5. Henry Törnqvist skriver:

    Det har nu blivit känt att Juholt samtidigt med ansökan om hyresbidrag lämnat en kopia på hyreskontraktet där det framgår att både han och sambon bor i lägenheten. Detta tror jag blir hans räddning. Han kan hävda att detta visar att han inte hade uppsåt att lura till sig pengarna.
    Man kan fråga sig om inte administrationen borde har reagerat på att hyreskontraktet visar att båda bodde i lägenheten och då avvisat begäran om full ersättning för hyran.

Kommentera

