Unghönsen har börjat värpa

Varje kväll har vi de senaste veckorna med förväntan tittat i värpredet om det har kommit något ägg. Lagom till jul och julbaket brukar unghönsen börja värpa. Så också i år.
I början är äggen väldigt små och lika goda som vaktelägg, tycker vi. Knappast mer än hälften så stora som från en vuxen höna.
Med rå kålrot och nässlor i fodret, som består av havre/vete och rester från hushållet, blir det fin färg på äggulan.
Innan en dryg halvmeter snö la sig över trädgårdslandet fick de också färskt grönt från rotstocken med blad efter skörden av kål. Klorofyll i gräs och gröna blad ger också äggulan en läcker färg.
På lördag traditionellt julbak i den gamla stenugnen i köksmuren. Ett 15-tal små och stora bagare trängs då kring bakbordet som får lyssna till härliga jultoner från bagarnas egen orkester.
Efter baket dukas det till fest i salen med hemlagad pastej, korv och sylta. Sallader och annat gott som bagarna haft med sig till en av årets höjdpunkter på Nyttorp. Och så förstås små ägghalvor med heminlagd sill till det ljumma julbrödet.
Rune Lanestrand

6 Responses to Unghönsen har börjat värpa

  1. Lisa skriver:

    Ska oxå protestera. Ägg från glada höns vill jag gärna ha. Ska skaffa några höns snart som ska få äta bra och vara ute i solen. Efter vintern… Kommer ju knappt utanför dörren! Bra mat är nog det enda jag inte snålar med.

  2. Inga-Lill skriver:

    Det låter härligt o hemtrevligt din beskrivning av det gemensamma julbaket! Fantastiskt att hönsen kommer igång så här mitt i vintern. Har idag gjort lite egna julförberedelser i form av hemgjord korv efter ett gammalt recept som jag har fått från min mormor. Det känns bra när man kan använda kött som man vet var det kommer ifrån!

  3. Bara notera sådan ägg är bättre än vaktelägg.

  4. Karin skriver:

    Vilken härlig beskrivning av julförberedelserna!

    Vill tipsa om ett blogginlägg jag hittade hos Eva Robild idag ang hur man bär sig åt för att protestera mot nedläggningen av SKUD.

    http://medfingrarnaijorden.blogspot.com/2010/12/har-kan-du-protestera.html

    Hoppas att det är OK.

    • Rune Lanestrand skriver:

      Tack Karin för inf. Måste tillstå att jag inte kände till SKUD, svensk kulturväxtdatabas på nätet. Kristina och jag kommer att protestera.
      Ser att det är samma instanser och personer som vill utrota gamla värdefulla köksväxter. Bl a generaldirektör Mats Persson på Jordbruksverket och Martin Sjödahl.
      Risken är överhängande att de även här har stöd av jordbruksminister Eskil Erlandsson.
      Kan undra vad som driver dessa dödgrävare av vårt omistliga odlingsarv.

      • Karin skriver:

        Jag hoppas innerligt att de misslyckas, de där generaldirektörerna. När jag ska sjösätta mitt odlingsprojekt hemma vill jag nämligen ha möjlighet att köpa riktiga köksväxter. Inte sådana som knappt överlever utan bekämpningsmedel.

        Jag har hela tiden levt i tron att sådana fanns att köpa, åtminstone via Internet, och blev inte varse att de var hotade förrän jag hittade din blogg.

        Det är inte utan att jag skäms lite över att jag bara förutsätter att ”någon annan” skyddar alla naturliga sorter av vad det nu må vara.

Kommentera

