Reinfeldt riktigt illa ute

Sofia Arkelstens dåliga omdöme är ytterst besvärande för Fredrik Reinfeldt. Mest borde han oroa sig för vad hon kan hitta på för ytterligare tokigheter på den höga posten som partisekreterare. Spåren förskräcker.
Den här affären går djupare än de tidigare. Medan Reinfedlt uttalar sitt fulla förtroende för sin närmaste medarbetare ligger moderata ombudsmän och politiska sekreterare i som remmar för att bemöta bloggare och för att anonymt besvara enkäter om Arkelsten kan sitta kvar.
Fredrik Reinfeldt uttalade också sitt fulla förtroende för Maria Borelius, Cecilia Stegö och Sven Otto Littorin. Strax därefter fick de avgå. Så slikt fagert tal återställer inte förtroendet bland allmänheten. Knappast ens inom de egna leden.
Utnämningarna och uttalade förtroenden och sedan avskedande säger också en del om statsministerns eget omdöme. Eller hur?
Inte minst utnämningen av Carl Bildt till utrikesminister. Varför djupgranskas inte hans nedsmutsade oljefingrar i Lundin Oil? Man kan undra!
De båda moderata toppledarna har visat lika dåligt omdöme. Vilket de bekräftar när de själva anser sig ofelbara och har handlat helt rätt. Bildt anser jag f ö vara en av de mest ytliga bland de politiker som nått en så hög position.
Läs också om moderaterna Det nya miljöpartiet.
Rune Lanestrand
Expr gp svd

10 Responses to Reinfeldt riktigt illa ute

  1. Inga-Lill Johansson skriver:

    Ju högre upp i heiriarkin man kommer ju mer korrupt blir det. De största dårarna når längst upp!
    ”Världen styrs av dårar!” Brukade min gamla visa mormor säga. Jag håller med.

  2. Kerstin skriver:

    Vad gäller Bildt så är det mer än konstigt, att han tycks ha en alldeles speciellt och någon slags personlig post lite utanför regeringen som inte kan angripas inte får ifrågasättas och vars göranden och låtanden ingen i regeringen tycks bry sig om. I synnerhet är detta konstigt som Reinfeldt och Bildt inte var så såta vänner tidigare.

    Jag har börjat undra om han är inköpt i regeringen av något eller några multinationella företag eller så, och i så fall hur mycket det kostat att få dit honom?

  3. stinamans skriver:

    Det spelar väl ingen roll vilken politisk färg man har – jag tänker på Sten:s inlägg. Det måste väl vara så att vi medborgare har ett förtroende för politiken. Att de som representerar oss är tillförlitliga och hederliga. Inte köpta av diverse bolag så att man misstänker att saken redan är uppgjord. Jag tycker nog att hon borde avgå faktiskt. Hon kan vara hur duktig som helst, men jag vet inte om jag skulle lita på henne. Mina tankar går också till Ilmar Reepaluu (stavas det så?) Han lät sig ju bjudas av en kompis till sydafrika på någon 60-års fest. Jag har ett oerhört högt förtroende för Ilmar och jag betraktar honom normalt som hederlig, men detta var faktiskt tveksamt också. Bara en tanke såhär lite ogenomtänkt!

    • Marcus skriver:

      Jag skulle helst se att Politiker hade oändligt mycket pengar med 0:- lön så att de inte jobbade för pengarnas skull utan för samhället. Således vore det mest optimala att de hade chaufför och 40 betjänter, men shit – det går ju inte eftersom pöbeln anser att det ska vara lika för alla.

      Kan någon växa upp och inse att lika för alla är en helt idiotiskt tanke. Ska alla få samma betyg i skolan? Ska alla ha exakt samma lön? Det är ju helt befängt.

  4. JW i West Yorkshire skriver:

    Om vem fan betalar för att provköra en bil? Jag var själv lokalpolitiker hemma i Sverige, blir nog flera bilhandlare som skall åtalas där.

  5. Marcus skriver:

    Det mest fantastiska med denna historia är inte huruvida Arkelsten har tagit en ny ovanligt dyr BMW till Coop tillsammans med mormor utan det faktum att Arkelsten faktiskt måste köra själv och ännu mer åka till Coop överhuvudtaget.

    Vilken managementkonsult som helst skulle tycka det var synnerligen ineffektivt att en folkvald politiker i en högt uppsatt position lagar mat, tvättar och hämtar barnen på dagis själv men så är verklighetens jante-Sverige.

    Grattis till ett helt intelligensbefriat samhälle. Man vet f*n inte vart man ska börja i all denna galenskap.

    /m

    • Lisa skriver:

      Jag vet inte vart du syftar komma, Marcus. Det är väl Arkelstens roll i förhållande till Shell som är det jag reagerar på i alla fall.
      Svenska politiker skall inte blanda sig med finansoligarkerna och ojleindustrin som våldför sig på de fattiga länderna. Är det ingen som minns vad som hände, händer i Nigeria? Och att Carl Bildt försvarar henne är ju bara pinsamt, men vad man kan vänta sig av en som honom, som verkar stå över all lag och ordning. Han gjorde ju så bra ifrån sig när han fredsmäklade i Sudan. Jag förstår att han är en eftertraktad fredsglobalist och att man hyllar hans insatser i Afghanistan. Not.
      Sen skiter jag i om de anställer någon för RUT-avdrag. De får lön tillräckligt för taxiresor och hemhjälp och barnpassning.
      Det går utför men våra ”förtroendevalda”. jag röstade inte på någon av partierna som sitter i riksdagen idag

  6. sten skriver:

    Vem tror du betalade för Vpk-s resor och uppehälle i fd. DDR och Sovjetunionen 60 och 70-talet?

    • Erik H skriver:

      Ja, bedrövligt! Och jag som röstar på alliansen har fått P-böter flera gånger där jag bor. Min granne som är sosse har parkerat fel han också, men han får inga böter!

    • Kerstin skriver:

      Du menar då, förstår man, att allt vad kommunister gjort genom tiderna måste vara helt OK alltså kan även borgerliga politiker göra likadant. Är det inte en lite underligt ståndpunkt?

Kommentera

