Jordbruksverket är hänsynslöst och trampar på bonden

Parallellt med Socialstyrelsens uppblåsta pandemihot om svininfluensa startade Jordbruksverket sin kampanj mot Blåtunga hos klövdjur.
Skillnaden är att massvaccineringen mot Blåtunga, trots starka protester från djurägarna, har pågått i det tysta. Utan genomslag i radio och tv och de stora tidningarna.
Det som är riktigt obehagligt med den onödiga Blåtungevaccineringen är att de djurägare, som med omtanke om sina djur, motsatte sig vaccineringen hotades av Jordbruksverket med indragna EU-bidrag. Om inte det hjälpte kom man med polis och genomförde vaccineringen med tvång.
De farhågor djurägarna hade inför vaccineringen har i många fall bekräftats. I spåren efter det oprövade och på dispens godkända vaccinet kom ett märkbart ökat antal kastade och dödfödda kalvar och försämrad dräktighet.
Hysterin hos Jordbruksverket tog helt överhand när det första ”utbrottet av Blåtunga” konstaterades i Skåne och Halland. Då sköt man fem friska kor. Det man hittat var antikroppar mot Blåtunga vilket är lika effektivt mot sjukdomen som vaccin.
Tvärtemot vad Jordbruksverket uppger har inte ett enda falla av sjukdomen Blåtunga konstaterats i Sverige utan bara i några fall antikkroppar mot Blåtunga.
Det är farligt med hysteriska myndigheter. Det var inte bara de första avlivningarna av kor som visade att man tappat fattningen. De vanliga restriktionerna att inte få lämna mjölk eller lämna till slakt efter vaccinering slopades. Så konsumenterna har också fått sin dos av vaccinet.
En bonde som lyckats hålla stången mot den onödiga vaccineringen som stått emot övermakten och vänt sig till domstol för att slippa vaccinera är Anders Söberg i Vollsjö i Skåne.
Men nu ska det statueras exempel. Trots att Jordbruksverket, efter genomförd vaccinering i södra Sverige, har blåst av den missriktade kampanjen ska Söbergs 48 djur tvångsvaccineras. Om så behövs med polishandräckning.
Föreningen Veterinärer i Sverige (ViS) som inte är anställda av Jordbruksverket har gjort följande bedömning.
”Blåtungevaccinationen framstår för ViS som den hittills största skandalen inom svensk veterinärmedicin. Bakomliggande orsaker till den olyckliga utvecklingen måste analyseras och en ny smittskyddsorganisation som innebär tydliga rågångar mellan myndighetsfunktioner och ekonomiska intressen upprättas. Att statliga myndigheter över huvudtaget kan misstänkas agera för egen ekonomisk vinning visar att nuvarande ordning är förkastlig.”
Rune Lanestrand
tid redaktör för Småbrukaren

8 Responses to Jordbruksverket är hänsynslöst och trampar på bonden

  1. robert gustafson skriver:

    När hela vaccinationsfiaskot var klart slog det mig dessutom att jag hade kunnat utföra vaccineringen själv i lugn och ro utan fångstgrinder och uppståndelse.

    Det får man förstås inte ”På grund av krav på intygsskrivning och registrering av vaccinerade djur” som det så vackert står på SJVs hemsida.

    Storbritanniens motsvarighet till SJV uppmanade bönderna att vaccinera sina djur frivilligt och man kunde hämta ut vaccinet på apoteket. Gensvaret blev 85% vilket när man tänker att man hade 80% som mål här i Sverige inte är något dåligt resultat.

    mvh

    robert g

  2. robert gustafson skriver:

    Jag har precis blivit klar med min blåtungsäventyr:)

    Tvångvaccineringsklubban fick jag smaka men till slut fick jag rätt i alla fall. Vi (jag och SJV) har tjafsat om saken ända sen i våras. I juni var vi framme vid ett föreläggande om tvångsåtgärder (med delgivningskvitto förstås) som jag slingrade mig ur efter ett telefonsamtal med enhetschefen på Enheten för Internationella Frågor och Beredskap. Han drog tillbaka föreläggandet och det verkade som om det skulle lugna sig men icke så. Det fortsatte komma telefonsamtal från Blåtungacentralen i K-stad och i sept slog de till med riktigt tung artilleri. Beslutet om tvångsvaccinering på djurägarens bekostnad. Med delgivningskvitto:)

    Så jag gick med på saken frivilligt då. Min motivering hade hela tiden varit att vaccineringen av dessa utegångsnöt skulle visa sig vara så besvärligt och tidsödande att det skulle kosta mer än det smakade.

    Det blev totalfiasko, t o m värre än jag hade väntat mig. Jag fick klättra in i en fångstfålla där stora helt panikslagna djur stångades och slogs, föste undan den högst rankade som hotade att ställa till med blodbad, lirkade upp en grind så jag kunde släppa ut de mest utsatta samtidigt som jag försökte hålla koll på alla horn som viftades lite överallt.

    Det var ett j-a liv. Vaccinationsgubbarna konstaterade att jag hade gjort allt rätt med grindar och förberedelser osv. Tre timmar senare fick jag samtalet från K-stad, ”Vi släpper dig. Av arbetsmiljöskäl.” Tanten som ringde var uppenbarligen glad att kunna meddela nyheten och gubbarna ringde nästa morgon och grattade.

    Att man ska behöva riskera livet för knugen och fosterlandet och SJV för att få de till att erkänna att man har haft rätt hela tiden är rent jävliga villkor.

    Ok, jag vann och det är klart bättre än motsatsen men de har förpestat mitt liv större delen av 2010.

    mvh

    Robert

    • Lisa skriver:

      Glad att du vann, fast det är skam att det ska behöva gå så långt. Blir jag ett nöt i nästa liv ska jag satsa på att komma till dig. 🙂

    • Inga-Lill J skriver:

      Jordbruksverket som det så vackert heter ”ska vara till för att hjälpa o rådgiva lantbrukare” De är istället våra allra värsta fiender. De står för mig som en ständig svart skugga i bakgrunden. Man undrar hela tiden vad de tänker hitta på härnäst för idiotiska bestämmelser med mer pappersexercis som följd.

  3. Lisa skriver:

    Självhushållningstorpare låter som musik i mina öron. Jag är med! Var kan man läsa mer om torparvisionen?

    Är ni insatta i senatsförslaget: Senate Bill S510?
    http://www.theworldsprophecy.com/senate-bill-s510-makes-it-illegal-to-grow-share-trade-or-sell-homegrown-food/

    Jag har läst igenom förslaget, men kan inte tyda om det stämmer eller inte, detta med att det kommer att bli förbjudet att samla upp regnvatten och odla byta med andra fritidsodlare.
    Här kan man läsa hela förslaget.
    http://www.govtrack.us/congress/bill.xpd?bill=s111-510

    • Sven-Olof Olsson skriver:

      Som jag sa var det den 14 aug jag la fram min ”torparvision” i en kommentar till Runes kritik av Eskil Erlandsson.

      Annars får jag rekommendera ”Tidningen Åter” som finns med i länklistan här till höger.

      Senatsförslaget har jag inte läst ännu.

      /SOO

  4. Allan skriver:

    Tyvärr är det så att byråkraterna aldrig förnekar sig. Märkningstvånget som lett till avrättning av friska djur motiveras med, rätta mig om jag har fel, risk för smittspridning. På detta sätt kan det omfatta även de djur vars ägare inte tar ut EU-bidrag. Dom kör alltså med skrämseltaktiken. Sedan vet vi ju alla att det tillkommit i första hand för att ge byråkraterna sysselsättning. Det var väl därför man först gav sig på hästarna och nu även hundarna. Kanske katterna blir nästa grupp som skall kontrolleras och identifieras? Eller hönsen?
    Utvecklingen är alltså allt annat än rolig. Det är dock min övertygelse att ett större antal ”självhushållningstorpare” som höll ihop skulle kunna uträtta underverk.
    De bästa hälsningar till S O Olsson och alla andra läsare av denna blogg

  5. Sven-Olof Olsson skriver:

    Det som är riktigt obehagligt som Rune skriver är att Jordbruksverket kan hota med indragna EU-bidrag och sedan detaljstyra om så erfordras med tvång och polishandräckning. Det är ju precis det som prövades i kommunistländerna från Stalin fram till Gorbatjov och Jeltsin. Det blev inte bra då och det blir inte bra i EU nu.
    Den 14 aug la jag fram min ”torparvision” i en kommentar till Runes kritik av Eskil Erlandsson. Allan skrev följande som gjorde mig glad.

    ”Det var verkligen roligt att läsa S O Olssons inlägg. Enligt mitt sätt att se tänker du absolut rätt. På detta sättet skulle även befolkningen på landsbygden plötsligt komma att öka. En ökande andel av valmanskåren, som håller ihop inbördes, måste politikerna ta hänsyn till. Tänk vilken ljus framtid!”

    Tänk om många sådana små ”torp” jobbade med större eller mindre grad av självförsörjning utan några EU-bidrag. Kanske även mindre (eller kanske även större) jordbruk satsade på en produktion utan stöd från EU. Då skulle de kunna sköta sina jordbruk utan inblandning från EU. Eller skulle det fortfarande vara så att man riskerade att myndigheterna kom och sköt de kor som inte hade den gula id-märkningen i örat. Märkligt i så fall att inte flera är upprörda över att leva med en sådan ofrihet.

Kommentera

