Askan från Eyjafjallajökull avslöjar den globala infrastrukturens svagheter

Märkligt att det skulle bli askan från en vulkan på Island som skulle få medier och makthavare att förstå hur förlegad den globalt uppbyggda infrastrukturen är. Obarmhärtigt avslöjas hur de stora multijättarna spridit sin tillverkning till många länder. Vars komponenter sedan, till stora delar, går med flyg till en eller ett par fabriker som sätter ihop, t ex bilar.
Avsikten är att sprida tillverkningen på flera orter för att inte ev strejker skulle åstadkomma skada på produktionen. Det föll aldrig dessa strateger in att flyget en dag skulle hindras av aska från ett vulkanutbrott. Bra att alla dessa miljöskadliga och energikrävande flygtransporter blir kända för allmänheten. Den som gräver en grop för andra faller själv däri, skulle man kunna säga.
Visst är inställda flygturer påfrestande för de som drabbas men det är ändå bra att det blir ett uppvaknande och fler blir medvetna om det ohållbara i utvecklingen mot fler och fler flygtransporter som skadar miljön mer än något annat transportmedel.
T o m reseföretagen vaknar ur sina drömbroschyrer och börjar tänka ut andra färdsätt än med flyg. Även det kan vi tacka ragnaröken från Eyjafjallajökull.
EU har än en gång visat att där fattas de i särklass tokigaste besluten. Styrda av kortsiktiga ekonomiska intressen. Dit hör indelningen av luftrummet i tre zoner. I ett av dessa överlåter man åt piloten att avgöra om han ska flyga. Det är en eftergift åt de desperata flygbolagen som tydligen är beredda riskera liv för att rädda ekonomin. Skulle inte förvåna mig om piloter som är våghalsiga belönas med risktillägg.
Svenska myndigheter och pilotföreningen ska hållas räkning för att de håller huvudet kallt och inte följer vad tokarna i Bryssel beslutar.
Naturligtvis ska inte flygbolagen kompenseras med en krona av våra skattepengar. Har flygbranschen så dålig lönsamhet att de inte kan betala lön till sina anställda några dagar, utan inkomster, så låt dem gå i konkurs.
Rune Lanestrand

Annonser

2 Responses to Askan från Eyjafjallajökull avslöjar den globala infrastrukturens svagheter

  1. Nina Edmundson skriver:

    Det är också märkligt, tycker jag, vad snabbt Maud Olofsson drar på sig rustningen och kommer till flygbolagets räddning när det ylades å det vildaste att man inte skulle hålla SAAB under armarna med skattebetalarnas pengar. Nu är det inte någon tvekan om att man ska hjälpa flygbolaget på alla sätt och vis.

  2. Ingeborg skriver:

    Bra rutet. Varför skall skatstebetalarna gå in och betala för förlusterna flygbolagen gör. Förresten verkar en del människor hysteriska då det gäller resandet. En man hade haft tur! för han hade flugit till Kina på semster i tre dagar och hunnit hem. Varför reser man tre dagar till Kina? En annan familj hade varit i Brasilien med tre barn varav den yngste var ca 9 månader. På semester i sju dagar. Helt hysteriskt tycker jag.
    Miljöpartiet vill höja bensinen men Maria Wetterstrand flyger till Finland åtminstone en gång i veckan och Carl Bildt befinner sig i luften varje dag om jag har förstått vad han skriver på sin blogg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: